Retningslinje for Billund Lufthavn
Billund Lufthavns eksisterende og planlagte områder kan ses på kortbilag. Forhold, der skal iagttages i by og på land som følge af Billund Lufthavn
|
Redegørelse til retningslinje
Billund Lufthavn er landets næststørste lufthavn med velfungerende rute-, charter- og godstrafikforbindelser til verdens storbyregioner og feriedestinationer.
Lufthavnen er centralt beliggende i Vestdanmark, og betjener dermed Trekantområdet og dele af Nordtyskland.
Lufthavnens arealbehov skal sikres i takt med den nødvendige udbygning ligesom lufthavnens trafikale forbindelser fortsat skal søges udbygget med direkte adgang til landets motorvejsnet og de overordnede veje i det jysk-fynske område.
Der må inden for en afstand på 13 km fra Billund lufthavn, ikke etableres anlæg der kan tiltrække fugle, af hensyn til flysikkerheden. Den nærmere arealanvendelse fastlægges gennem Billund og Vejle kommuners lokalplanlægning.
Opmærksomhed henledes på luftfartsafmærkninger af vindmøller.
Højdegrænseplaner i Billund Lufthavn - diverse oplysninger
Beskrivelsen her knytter sig til opførelse af bygninger, master, anlægsarbejde og dertil hørende kraner og lignende på de nære arealer ved Billund Lufthavn, d.v.s. selve lufthavnsområdet, Billund by og nærliggende landområder.
I enderne og på siderne af start/landingsbanen er der lavet indflyvningsbaner, hvor der er tinglyste højdegrænseplaner. Disse varierer alt efter, hvor tæt man er på lufthavnen, og hvor tæt man er på selve indflyvningslinjerne til lufthavnen. Der er tinglyst servitut om største tilladelige højde.
Over selve Billund Lufthavn er der en højdebegrænsning på 45 m, afhængig af terræn. Her uden for er der i en radius af 3-4 km højdebegrænsning på 25 m, dog forstået således, at der ved højder over 25 m skal foretages en anmeldelse til Billund Lufthavn, som så vurderer og tager konkret stilling og eventuelt sender sagen videre til afgørelse hos Trafikstyrelsen. Hvor restriktive kravene er, afhænger af afstand til lufthavnen, terræn og placering i forhold til indflyvningsplanen.
Inde i selve lufthavnsområdet er der et hindringsplan, hvis formål er at skabe hindringsfrihed for luftfartøjers manøvrering i forbindelse med start og landing. Der går en centerlinje ned midt igennem start/landingsbanen i hele banens længde. Fra centerlinjen er der følgende zoner, hvor der ikke må placeres bygninger:
- 150 m på begge sider af centerlinjen og med en stigning på 14% op til 45 m
- 300 m i hver ende af start/landingsbanen og med en 2%-stigning
Flyvepladser og mindre landingspladser
Arealer udpeget til Koldingegnens Lufthavn kan ses i den lokale del af Kolding Kommunes Kommuneplan.
Mindre landingspladser o.lign. fremgår af den enkelte kommunes lokale del.
Faktaboks
Opmærksomheden henledes på følgende:
Opmærksomheden henledes på baggrundsmateriale vedrørende birdstrikes:
|